In the Spotlight: Hanneke Rolden

Naam: Hanneke Rolden

Geboortejaar: 1981

Woonplaats: Groningen

Orkestlid sinds: 2001

Instrument: Viool

 

Zo ben ik bij het orkest van GOOV Muziektheater gekomen: Ik was 20 en studeerde Kunstgeschiedenis aan de RUG. Als amateur speelde ik in allerlei (project)orkesten. Je naam stond dan op van die roulerende bellijsten (aan e-mail deden we nog niet echt) en je werd op de vaste telefoon gebeld (want ook mobieltjes waren schaars). Volgens mij was het Petra Cremers die belde en me uitnodigde voor een musical met een onmogelijke titel. Een musicalorkest, daar had ik nooit in gespeeld. En musical, daar wist ik heel weinig van. Mijn kennis beperkte zich tot de films The Sound of Music en West Side Story.

 

Dit vond ik de mooiste productie: Onze deelscène van Aletta de Musical. Ik koester de herinneringen aan de intieme sfeer in het Der Aa-Theater, de geweldige musici en prachtige stem van Sira Baars. De regie, het decor en de ambiance van het oude toneelzaaltje maakten van deze deelscène meer theater dan musical. En het feit dat de hoofdfiguur Aletta echt heeft bestaan en zo veelbetekenend is geweest, zorgde ervoor dat het geheel je nog meer raakte.

 

Dit voorval rond een voorstelling zal ik nooit meer vergeten:

Orkest: “Hoe vaak spelen we die vamp nou?”

Dirigent: “We herhalen ‘m 2 keer.”

O: “Okee…”

D: “Dus we spelen ‘m 3 keer.”

O: “O ja…”

D: “Maar de derde keer springen we on cue naar maat 234, waarvan we de herhaling niet spelen en eindigen met een lange c in plaats van die g…”

O: “Okee…, wacht even hoor…”

D: “En ik begin daar halverwege in vieren te slaan ipv twee.”

O: “Okee…”

D: “En de maten 239 t/m 242 komen te vervallen.”

O: “Okee…”

D: “Behalve als de scène toch uitloopt en we extra underscore nodig hebben.”

O: “Zucht…, maar ik heb net een kruis door die maten gezet!”

D: “In dat geval worden die maten ook een vamp…”

O: “Argh…”

 

Deze productie past goed bij GOOV Muziektheater: Een zelfgeschreven, beetje eigenzinnige musical, met een Gronings tintje. En dan lekker groots uitpakken, zoals met Bommen Berend en Aletta.

 

Dit doe ik naast GOOV Muziektheater: Sinds vorige zomer heb ik een nieuwe voltijdbaan. Het werk is veeleisend en vermoeiend en ik maak lange dagen met gebroken nachten. Maar, ik geniet enorm en wil op dit moment niets anders. Mijn ‘vroegere’ baan als viooldocent staat daarom tijdelijk in de ijskast. En o ja, wat mijn baan is? Moeder van vier.

 

Hier geniet ik van bij GOOV Muziektheater: Ik geniet van Piet. Dat rijmt. Piet Roorda is een topdirigent. Ik geniet van zijn duidelijke slag en zijn swingen dat de orkestbak doet schudden. Naast zijn dirigeerkwaliteiten en muzikaliteit bezit hij het talent om positief, constructief en niet-oordelend te zijn. Het gaat dus nooit over ‘goed of fout’ en ieder orkestlid wordt door hem gezien. En daar gaan we allemaal beter van spelen.

 

Dit zou ik graag anders zien bij GOOV Muziektheater: Oei, moeilijke vraag. Als orkestlid ben je maar zijdelings betrokken bij het reilen en zeilen van de vereniging. Ik ben iedere keer opnieuw onder de indruk van de professionaliteit van de producties en het commitment van de leden. Wel kan ik me nog repetities in een hele hete loods herinneren… en in een hele koude… En dat heeft nogal gevolgen, niet zozeer voor de orkestleden - want wij kunnen tegen een stootje ;) -, maar voor onze kostbare instrumenten.

 

Zijn er familieleden of vrienden van je betrokken bij GOOV Muziektheater? Tijdens de producties van GOOV zijn een paar dierbare vriendschappen ontstaan, met zowel mensen uit het orkest als uit het koor. En hoewel mijn familie vooral van Beethoven en Brahms houdt, is ze een trouwe bezoeker van de GOOV-voorstellingen. Zo komen mijn vriend en ouders meestal naar én de première én de laatste voorstelling. Supertof.